Det här är en idé för kompetensöverföring som jag har lånat
utav min tidigare projektkollega Janne och använt mig av ett par gånger under det
senaste året. Det jag försöker uppnå är att, i slutet av ett uppdrag, slippa ändlöst
skriftligt dokumenterande. Istället vill jag flytta över ansvaret där det bör
ligga – nämligen hos den nya personen.
På en bunt indexkort skriver jag rubrikerna för områden som
den nya kollegan måste ha koll på (t.ex. testmiljö, kontaktpersoner, processer/rutiner, testområden o.s.v.). Personen får sedan i uppgift att gå igenom
kortleken och prioritera utefter vad hen redan kan och vilket behov som finns i
den närmaste framtiden. Det är upp till kollegan själv att ta reda på (och
ev. dokumentera) allt väsentligt om de områdena som rubriceras. Personen är fri
att fråga vem som helst, men är själv ansvarig för att hitta svar på frågorna och
lära sig om det som står på korten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar