onsdag 15 augusti 2012

Trendspaning Testing Forum 2012

Kunde inte låta bli att publicera några synpunkter från talarna på kommande Testing Forum 2012. Det är måhända ursäktat eftersom jag ändå är en av dem som är med och tycker till...


Vilka trender och vilken utveckling ser du inom testing-området det kommande året?

Örjan Bjermert, Test Manager, Omegapoint:
Jag tror på flitigare användande av verktyg, automatisering och tekniknära tester. Till viss del kommer testprovisionen att delas upp mellan de som förordar kontextdrivna tester och de som föredrar mer traditionella testmetoder.

Anders Claesson, Senior Test Specialist, xdin:
Att nästan alla går över till att jobba i Agila projekt, även de stora företagen. För testningens del kommer erfarenhetsbaserade testtekniker att användas allt mer, t.ex. exploratory testing, riskbaserad test, m.fl.

Günter Lenhardt, Testspecialist, Wasa Kredit:
Testautomatisering och outsourcing kommer att spela en allt viktigare roll inom test.

Jagannath Tammeleht, OnTrax:
Jag tror att testområdet kommer fortsätta växa även om vi kan se en tydligare personalbrist. Vi kommer även se fler specialist inriktningar så som agilt, prestanda testning, automatisering, testledning, användartestning osv

Kristian Karl, Testchef, Spotify:
Ökad grad av testautomation

Ingvar Nordström, ordförande SSTB, vice ordförande SQEB och Beata Karpinska, ordförande SQEB, vice ordförande SST:   
Agil utveckling sätter definitivt sina spår i testplanering. Om man inte ser upp, finns dock stora risker, att det påverkar grundtänkandet i test (att ha väl utvecklat tänkande för att hitta fel)

    
På vilket sätt har kraven på kvalitet ökat de senaste åren?

Örjan Bjermert, Test Manager, Omegapoint:
Förutom möjligen mindre överseende med teknikstrul så ser jag inte att kvalitetskraven har ökat. Det som däremot sker är att testobjekten blir allt mer komplexa och utvecklas under kortare tid.

Anders Claesson, Senior Test Specialist, xdin:   
En ökad användning av Agila arbetssätt ställer högre krav på kvaliteten i och med att man ska ta fram potentiellt release-bar kod i varje inkrement.

Günter Lenhardt, Testspecialist, Wasa Kredit:
Kraven på kvalitet har inte ökat, utan det som har ökat är leveranshastigheten och därmed kraven på att få ut produkter med samma kvalitet som tidigare, dvs. vi måste kunna testa snabbare.

Jagannath Tammeleht, OnTrax:   
Den globala konkurrensen inom de flesta branscher har gjort att företag idag inte har ”råd” att skapa mjukvara med dålig kvalitet. Dålig kvalitet kostar pengar både i goodwill, förlorade kunder och misslyckade projekt. Idag så är även kraven på time to market betydligt högre, det är inte möjligt att avvakta för länge för då har konkurrenterna redan tagit den delen av marknaden. Snabba kontinuerliga releaser kräver en hög kvalitet på produkten under hela utvecklinsarbetet för att inte riskera misslyckade releaser.

Kristian Karl, Testchef, Spotify:   
Jag är inte så säker på att kraven på kvalitet har ökat, snarare att leverera 'just-in-time' med 'lagom' kvalitet.

Ingvar Nordström, ordförande SSTB, vice ordförande SQEB och Beata Karpinska, ordförande SQEB, vice ordförande SST:   
- Ökad verksamhets- och behovförståelse
- Insikt att testningen som är utförd på rätt sätt, kan bidra till ökad kvalitet


Vilka är dina tre bästa tips för att ligga i framkant vad det gäller kvalitet och säkerhet?


Örjan Bjermert, Test Manager, Omegapoint:
Våga se bortanför de traditionella testmetoderna. Ta alltid fasta på det sammanhang och kontext som gäller för testobjektet. Var kritisk, och självkritisk, både gällande testobjektet och dina arbetsmetoder.

Anders Claesson, Senior Test Specialist, xdin:
Att ha en helhetssyn på systemutveckling, test och kvalitet. Det är inte test som är ansvariga för kvaliteten på systemet utan alla i projektet. Att lära sig hur man bäst använder erfarenhetsbaserade testmetoder.

Günter Lenhardt, Testspecialist, Wasa Kredit:   
1. Automatisera allt som går att automatisera
2. Använd den mänskliga kreativiteten på rätt sätt
3. Bevaka din omvärld inom test

Jagannath Tammeleht, OnTrax:
Kompetenta medarbetare är A och O. Utan kompetenta medarbetare spelare det ingen roll hur mycket du försöker förbättra, du kommer ändå inte nå önskat resultat.

En bra och tydlig strategi/process för utvecklingsarbetet, om det saknas så blir även kvalitén lidande. Ofta så vet man inte riktigt vad man menar med exempelvis kvalitet, ska man mäta kvalitet behöver man först förstå vad som menas med det inom organisationen.

En arbetsmiljö som strävar efter att ständigt förbättra och optimera arbetet på alla nivåer. Det är viktigt att våga försöka förbättra och våga misslyckas, kan man skapa denna kultur inom organisationen så har man kommit långt när det gäller kvalitet och säkerhet.

Kristian Karl, Testchef, Spotify:
Förstå produkten och kunden! Ha koll på utvecklingsprocessen, och var beredd att ständigt förbättra den.

Ingvar Nordström, ordförande SSTB, vice ordförande SQEB och Beata Karpinska, ordförande SQEB, vice ordförande SST:   
- Kompetens i test och kravhantering
- Analys och förståelse av kundensbehov och vad som skapar kvalitet för kunden
- Ett managementinitiativ (eller förståelse) att i längden kan kvalitet vara viktigare än tidsplan


Vad har du för förväntningar på konferensen Testing Forum och vad kommer deltagarna få med sig från din föreläsning?

Örjan Bjermert, Test Manager, Omegapoint:
Att ta del av alla spännande testidéer och arbetssätt därute. Jag hoppas bidra med praktiska exempel på hur man kan lyckas med testning inom agila team

Anders Claesson, Senior Test Specialist, xdin:
Att får nya idéer hur man effektiviserar sin testning.

Günter Lenhardt, Testspecialist, Wasa Kredit:   
Jag förväntar mig höra om de nyaste utvecklingarna inom test och träffa kreativa kollegor inom området. Från min föreläsning får man med sig hur man gör för att sätta upp och genomföra en framgångsrik testautomatisering som ger många vinster och en lyckad förvaltning.

Jagannath Tammeleht, OnTrax:   
Mina förväntningar är som alltid att lära mig något nytt, se vilka trender som kommer under 2012-2013. Jag hoppas kunna ge en liten annan ovanligare bild av agilt och test som har mer fokus på mjukare värden och organisationsförändring. Där många föreläsningar fastnar i test automatisering och verktyg så glömmer man ofta det viktigaste och det är den inställning som genomsyrar organisationen. Är den fel så blir det svårt att lyckas övergå till ett agilt arbetssätt.

Kristian Karl, Testchef, Spotify:   
Bli inspirerade.

Ingvar Nordström, ordförande SSTB, vice ordförande SQEB och Beata Karpinska, ordförande SQEB, vice ordförande SST:   
- Från vår föreläsning: Att testkompetens är oerhört viktigt inför den krävande agila verkligheten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar