tisdag 6 augusti 2013

Agil kompetensöverföring

Det här är en idé för kompetensöverföring som jag har lånat utav min tidigare projektkollega Janne och använt mig av ett par gånger under det senaste året. Det jag försöker uppnå är att, i slutet av ett uppdrag, slippa ändlöst skriftligt dokumenterande. Istället vill jag flytta över ansvaret där det bör ligga – nämligen hos den nya personen.

På en bunt indexkort skriver jag rubrikerna för områden som den nya kollegan måste ha koll på (t.ex. testmiljö, kontaktpersoner, processer/rutiner, testområden o.s.v.). Personen får sedan i uppgift att gå igenom kortleken och prioritera utefter vad hen redan kan och vilket behov som finns i den närmaste framtiden. Det är upp till kollegan själv att ta reda på (och ev. dokumentera) allt väsentligt om de områdena som rubriceras. Personen är fri att fråga vem som helst, men är själv ansvarig för att hitta svar på frågorna och lära sig om det som står på korten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar