fredag 27 juli 2012

JAM & ACT - precis som i källarbandet


Jag har valt förkortningarna JAM och ACT till min testprocess eftersom de påminner om all tid som jag tillbringat i att spela i olika källarband. I den norrländska småstaden där jag är uppväxt fanns det inte så mycket att göra under tonårstiden och utbudet begränsades i stort till att spela hockey eller i rockband. Den mesta tiden höll man till i replokalen och jammade tillsammans. Vi hade väldigt kul medan vi prövade nya sånger och riff. Det gjorde ingenting om ett gitarrsolo blev för utdraget eller om vi hamnade i otakt. Allt var tillåtet och vi kände att vi kunde göra misstag för att lära oss.

Helt annorlunda var de få gånger som vi fick uppträda framför publik. Det var inga större spelningar utan oftast bara inför de närmaste kompisarna på folkparken eller för gamlingarna på pensionärshemmet. Vid dessa tillfällen måste allt vara perfekt. Vi behövde veta vad vi höll på med och prestera på topp för annars riskerade vi att göra bort oss.

Samma känsla försöker jag införa i mina testteam. Det finns tillfällen att lära, öva och förfina. Det finns också tillfällen då det inte finns utrymme för misstag och då testeamet ska prestera på toppen av sin förmåga. Precis som ett källarband har testeamet sin korta tid i rampljuset.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar